Blue-bike biedt op 47 locaties, in of aan treinstations in België, deelfietsen aan. Het is een interessant alternatief voor de auto of een erg leuke insteek voor een dagtrip. Amaury onderwierp het systeem aan een test.

Een tijdje geleden lanceerden we een oproep om Blue-bike te testen. Amaury Van Kenhove had er meteen zin in. Zij ontving een maandabonnement en sprong op de fiets.

Kende je Blue bike al op voorhand?
Amaury: “Ja, maar nooit echt de nood gevoeld om het te testen. Ik wilde ooit Villo (een fietsdeelsysteem) in Brussel proberen, maar dat was zo’n gedoe met creditcards. Ik heb het toen gelaten voor wat het was.”

Waarom had je je aangemeld voor onze actie?
Amaury: “Omdat ik een fan ben van fietsen. Je ziet zoveel meer van een plek én je bent in beweging. Ik ben bovendien ook altijd benieuwd om dingen te testen.”

Hoe is het verlopen?
Amaury: “Zeer makkelijk, ik kreeg de kaart bij mij thuis en kon meteen aan de slag. Het systeem om de fietsen mee te nemen is heel intuïtief en snel. Ik heb met mijn man Lander de fiets naar Pukkelpop genomen en heb er ook een aantal keer Brussel mee doorkruist van en naar het werk. Eén keer werkte het toestel niet, waardoor ik te voet ben moeten gaan.”

Foto: Amaury

Amaury gebruikte de Blue-bike oa op weg naar Pukkelpop. (Foto Amaury Van Kenhove)

Wat vond je erg handig?
Amaury: “Het feit dat je 2 fietsen tegelijkertijd kan gebruiken en je hoeft ze zelfs niet op hetzelfde moment terug te brengen! Elke fiets heeft ook een handig mandje, praktisch voor mensen zoals ik die altijd veel te veel shit meesleuren. Ik heb ook de tarieven bekeken en ik moet zeggen dat ik dat eigenlijk echt heel goedkoop vond. Meevaller dus!”

Zijn er zaken die minder handig waren?
Amaury: “De fietsen zijn nogal zwaar, dat is in sommige situaties een voordeel, maar in andere (lees: als je ze naar boven moet trekken via een gleufje op een trap) niet zo. Ik vind het ook spijtig dat je de fietsen altijd moet terugbrengen naar de plaats waar je ze ontleend hebt. Vooral in Brussel bijvoorbeeld, waar je meerdere stations hebt, zou het handig zijn om je fiets die je in Noord ontleende ’s avonds terug te brengen naar Centraal.”

Aan wie zou je Blue-bike aanraden?
Amaury: “Aan iedereen die houdt van buiten zijn en fietsen. Ook voor iedereen die op een andere manier een stad wil ontdekken. Of zij die vaak het openbaar vervoer nemen en aan de andere kant van een stad moeten geraken zonder al te veel gedoe met bussen en trams.”

Ga je het zelf verder gebruiken?
Amaury: “Jazeker! In Gent heb ik mijn eigen fiets, maar ik zal Blue-bike gebruiken overal waar ik naartoe ga met de trein en me moet verplaatsen.”

Van zodra je lid bent van Blue-bike kan je aan 47 treinstations in België een fiets lenen. Lid worden kost 10 euro per jaar, vervolgens betaal je afhankelijk van de locatie maximum 3 euro per gebruik waarbij je de fiets 24u mag gebruiken. Meer informatie vind je op de website van Blue-bike.

Beoordeling
Werkt intuitiefJe kan twee fietsen tegelijkertijd lenenMandje op de fietsInteressante prijs
Fietsen zijn redelijk zwaarFiets moet op dezelfde plaats teruggebracht worden
4.3Overall Score
Duurzaamheidsgehalte
Gebruiksvriendelijkheid
Eco-Lifestylefactor
Prijs