De tijd dat er raar werd opgekeken als je op een vouwfiets voorbij fietste ligt ondertussen al even achter ons. Ze zijn een volwaardig onderdeel van het verkeer geworden. Vouwfietsen heb je ook in alle maten en vormen. Al blijft de Strida nog steeds een heel bijzondere.

MAS

Strida MAS “Mark Sanders Signature Edition”

Ik kocht mijn Strida MAS (Mark Sanders signature edition) in 2011 toen ik op zoek was naar een vouwfiets om de laatste verplaatsing van het treinstation naar klanten te kunnen doen. Op dat moment was het vooral de Brompton die je vaak zag rijden. Ongetwijfeld een erg goede fiets, maar het was de originele en goed uitziende Strida die in de winkel als een Griekse Sirene mijn naam fluisterde. Al tijdens het eerste ritje van de fietswinkel naar huis merkte ik aan de blikken naar mij dat ik of mijn broek vergeten aan te doen was, of dat dit heel bijzondere fiets was. Het was gelukkig het tweede.

De driehoekige vorm van het aluminium frame van de Strida is natuurlijk het eerste wat hem doet opvallen en onderscheidt van anderen. De driehoek is niet alleen de sterkste geometrische vorm, het zorgt er ook voor dat je mooi recht zit. In het begin is dat wel even wennen door de positie van het stuur. Een extra voordeel is dan weer dat je erg makkelijk kan manoeuvreren.

Opgeplooide Strida

Opgeplooide Strida

In tegenstelling tot andere vouwfietsen moet je bij de Strida ook geen scharnieren open of toe draaien om hem op te plooien. Het induwen van een enkele pin zorgt ervoor dat de onderste buis loskomt van de voorste buis. De Strida is dus letterlijk in 5 seconden opgeplooid. In tegenstelling tot andere vouwfietsen blijft de Strida in opgevouwde vorm wel lang. Toch is hij smal en past dus ook nog tussen de zetels van de trein. Ook zorgt de vorm er voor dat je hem makkelijk kan voortrollen en hem dus niet moet dragen. Al zou dat met zijn 10,2 kg nog wel meevallen.

Schakelen doe je met je hielen. De Strida MAS heeft twee versnellingen. Door met je rechter hiel tegen het pedaal te duwen ga je naar een zwaardere versnelling. Met je linkerhiel ga je dan weer naar de lichte versnelling. Nadeel is wel dat fietsen op kasseien, en zo zijn er wel wat stroken in de meeste Vlaamse steden, er voor kan zorgen dat de fiets uit versnelling gaat wat heel erg vervelend is.

De "ketting" is van Kevlar waardoor ze niet moet gesmeerd worden

De “ketting” is van Kevlar waardoor ze niet moet gesmeerd worden

Naast de vorm van de fiets, is wellicht de ketting de grootste slimmigheid van de Strida. Die is namelijk van Kevlar gemaakt. Kevlar dat vooral in kogelvrije vesten wordt gebruikt heeft de eigenschap om zo goed als onbreekbaar te zijn. Bovendien moet je de ketting ook niet smeren waardoor je nooit geen smeerolievlekken op je broek riskeert.

Kortom, de Strida is een praktische design vouwfiets, ideaal voor korte afstanden en die menig voorbijganger zijn aandacht zal trekken. Met of zonder broek aan.

De Strida MAS Special kost 799 euro. Andere actuele Strida types koop je vanaf 578 euro. 

Meer informatie vind je op de website van Strida

De Strida MAS vouwfiets
Erg lichtGeen geoliede kettingSchakelen met de hielZiet er erg gaaf uit
Niet erg comfortabel fietsen op kasseienSpringt soms uit versnelling
4.1Overall Score
Duurzaamheidsgehalte
Gebruiksvriendelijkheid
EcoLifestyle-factor
Prijs