Met de komst van de C evolution eist BMW haar plaats in het groeiend segment van de maxi-scooters verder op. Niet alleen is de C evolution volledig elektrisch, hij ziet er ook nog eens erg mooi uit. Letterlijk en figuurlijk een verademing in het landschap van de maxi-scooters. Ik deed een muisstille rijtest.

BMW C evolution 3De laatste jaren zet BMW meer in op het zogenaamde Urban Mobility segment door hun nog relatief beperkte aanbod maxi-scooters stelselmatig uit te breiden. In mei van dit jaar kwam daar een verrassend nieuw model bij, de volledig elektrische C evolution. Alhoewel er al enkele elektrische scooters op de markt te verkrijgen zijn is de C evolution de eerste echte elektrische maxi-scooter. Deze hebben het gebruiksgemak van een scooter, maar het vermogen van een “echte” moto. Ideaal voor het woon-werk verkeer dus. Om met de C evolution te rijden heb je ook geen motorijbewijs nodig. Een A1 rijbewijs is voldoende.

De C evolution maakt gebruik van hetzelfde accupack (lithium-ion) uit de BMW i3 en heeft een bereik van ongeveer 100 km wat ruimschoots voldoende is voor een gemiddeld dagelijks gebruik. Opladen kan via het gewone stopcontact en duurt ongeveer 3u. Afhankelijk van welk parcours je rijdt zijn er vier rijmodi waartussen je kan kiezen (Road, Eco Pro, Sail, Dynamic) en die eenvoudig via het stuur in te stellen zijn. In de Eco Pro modus wordt de remenergie maximaal gerecupereerd. Dat is in het begin wel heel erg aanpassen doordat de scooter heel erg hard op de motor remt. Voor de test reed ik vooral in de Road modus die iets comfortabeler is en waarbij nog tot 50% van de remenergie gerecupereerd wordt bij het loslaten van het gaspedaal. Op die manier was mijn rijbereik na de test minder gedaald dan de hoeveel kilometers die ik effectief gereden had.

BMW C evolution 2

De C evolution is met zijn 265 kg een behoorlijk zwaar beestje. Dat heeft natuurlijk alles te maken met het accupack. Dit zorgt echter ook voor een laag zwaartepunt en stabiliteit. Met een beetje oefening kan je zelfs recht aan 3 km/u rijden. Ondanks zijn gewicht is de scooter dus behoorlijk wendbaar en goed te controleren.

Hét grote plezier van deze C evolution is echter de acceleratie. Het onmiddellijk beschikbaar koppel (72 Nm / 48 pk) zorgt voor een spurtje van 0 – 50 in 2,7 seconden en tot 100 in net iets meer dan 6 seconden. Heerlijk! De maximumsnelheid is begrensd tot 120 km/u waardoor je er in principe ook nét mee op de autosnelweg kan, al is deze maxi-scooter toch vooral gemaakt voor de gewest- en binnenwegen.

Rijden met de C evolution is ongelooflijk leuk. De wendbaarheid, het acceleratievermogen maar ook de stilte. Geen trillingen tijdens het rijden, enkel een stil gezoem. Al is dit laatste niet altijd een voordeel om goed opgemerkt te worden in het verkeer. Vooral voetgangers en fietsers horen je vaak niet aankomen. Tijdens de test in de bebouwde kom en op landwegen werd ik tot tweemaal toe niet opgemerkt. Anticiperend rijden blijft dus de boodschap.

Door hun vaak wat uitgerekte uiterlijk zijn er slechts weinig maxi-scooters die ik echt mooi vind, maar deze C evolution, die overigens enkel in wit-groene kleurcombinatie verkrijgbaar is, ziet er wel strak uit. Getuige ook de vele blikken van voorbijgangers als de scooter geparkeerd staat.

Het enige nadeel van de C evolution is echter zijn prijs. Met € 15 500 ligt die wel erg hoog voor dit segment. Zelfs al heb je nog recht op een belastingsvermindering van 2930 euro, het blijft een duur ding. Toegegeven, misschien is dit wel een apart en nieuw segment, maar in deze prijsklasse zal de C evolution eerder een leuk hebbeding blijven voor eco lifestyle pendelaars met een groter budget.

De BMW C evolution kost € 15 500 en is verkrijgbaar bij de gespecialiseerde BMW concessiehouder. Meer info vind je op hun website.

Elektrisch rijplezier met de BMW C evolution
Heel erg leuk om mee te rijden!Voldoende autonomie voor gemiddelde verplaatsingZiet er best wel funky uit
Erg duur
3.6Overall Score
Duurzaamheidsgehalte
Gebruiksvriendelijkheid
Ecolifestyle-factor
Prijs