Lenteschoonmaak gehouden in je garderobe? Verzamel alle afdankertjes en breng ze binnen bij H&M. Voor elke tas ingezamelde kleren geeft de Zweedse keten je een kortingsbon. Toppie! H&M lanceert ook een nieuwe campagne om dit project te promoten.

In de lente van vorig jaar startte H&M met het inzamelen van oude kleren. Ondertussen bedraagt de totale hoeveelheid teruggebrachte kledij maar liefst 5000 ton, het equivalent van 25 miljoen T-shirts. Deze kleren worden ofwel tweedehands verkocht, ze krijgen een nieuwe bestemming (bijvoorbeeld als vod) of ze worden hergebruikt als grondstof om nieuwe kledij te maken.

hm consciousDe campagnefilm “The Breakup” van de Oostenrijke fotograaf en artiest Bela Borsodi vertelt het grotere verhaal dat achter dit concept zit. Borsodi liet zich inspireren door de Japanse theatertraditie, Bunraku genaamd, en maakte een origineel filmpje waarin de cyclus wordt uitgelegd. De clip toont ons waarom dit soort projecten essentieel zijn om van de wereld een betere plek te maken.

In deze verzamelbox kan je je afgedragen kledij kwijt.

In deze verzamelbox kan je je afgedragen kledij kwijt.

“Don’t let fashion go to waste”, luidt de tagline. Iets wat niet uit de lucht is gegrepen. Want wisten jullie dat van de duizenden tonnen textiel die elk jaar weggegooid worden, er maar liefst 95% door anderen kan gedragen of gerecycleerd worden.

H&M zet groot in op het vlak van duurzaamheid. Iets wat wij alleen maar kunnen toejuichen. Naast het recycleren van afdankertjes uit jouw kleerkast, heeft de modeketen ook een Conscious Collection. Deze collectie maakt deel uit van het “Ever Conscious”-project, waarbij het modelabel niet zozeer enkel duurzame outfits wil ontwerpen maar ook een stap verder wil gaan. “Door de aandacht te vestigen op innovaties op het gebied van materialen, productie en communicatie laat de ever conscious collectie zien dat ethisch verantwoord ook heel aantrekkelijk kan zijn”, klinkt het bij H&M.

Voor elke ingeleverde zak oude kleren bij H&M krijg je een kortingsbon van 15% bij een volgende aankoop.