Net als heel wat andere vrouwen heb ik een zwak voor schoenen. Je kan er namelijk nooit genoeg hebben, lijkt me. Als dat gloednieuwe paar daarbovenop nog een leuk verhaal heeft, dan zwicht ik helemaal. In Los Angeles kocht ik een paar sandaaltjes van TOMS, een Amerikaans label dat voor elk verkocht paar schoenen een paar doneert aan een kind in nood.

Oprichter en wereldreiziger Blake Mycoskie schrok tijdens een reis naar Argentinië in 2006 van de leefomstandigheden waarin sommige kinderen moeten overleven. Hoe ze door het leven moesten gaan zonder schoenen, was iets wat hij zich erg aantrok. Hij richtte daarom het bedrijfje TOMS op, waarmee hij voor elk paar schoenen dat over de toonbank ging een paar schonk aan zo’n kind in nood. Het “One For One”-principe slaat aan, want in meer dan zestig landen werden al meer dan tien miljoen paar schoenen uitgedeeld.

toms2

De kinderen krijgen niet enkel een nieuw paar aangemeten, maar de partnerorganisaties van TOMS verzekeren ook goed onderwijs, gezondheidszorg en een toekomstperspectief. Bovendien worden een deel van de schoenen gemaakt in deze streken, zodat er lokaal ook werkgelegenheid gecreëerd wordt. Bij TOMS proberen ze ook waar mogelijk “earth and animal-friendly”-materialen te gebruiken, om zo nog meer te betekenen voor de maatschappij.

Mycoskie ziet het “One For One”-project bovendien groter. Dat mag je helemaal letterlijk nemen, want in 2011 lanceerde TOMS de brillencollectie. Voor elk verkochte zonnebril geeft het label iemand in nood zijn/haar zicht terug. TOMS steunt namelijk in dertien landen projecten en ziekenhuizen waar ondertussen al meer dan 200.000 mensen werden geholpen om opnieuw goed te kunnen zien.

schoenenZowel mannen, vrouwen en kinderen kunnen bij TOMS terecht voor een paar schoenen of een zonnebril. In de webshop vind je ook items van kleinere labels die ook elk op hun manier teruggeven aan de maatschappij. Mijn paar sandaaltjes gaf me niet enkel een leuk gevoel omdat ze er tof uitzien, maar ik heb ergens ter wereld ook een kind geholpen. Top!