De kritische Europese organisatie Rank a Brand vergeleek al meer dan 700 verschillende merken van onder andere kleding, voeding, elektronica op het vlak van duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Onlangs hielden ze voor het eerst cosmeticamerken tegen het licht. Hieruit blijkt Weleda het best presterende merk te zijn. Wij hadden een gesprek met Marc van Boven, algemeen directeur van Weleda Benelux.

Volgens Rank a Brand is er, net zoals in overige sectoren, nog veel werk in de cosmeticasector die over het algemeen slecht scoort. Waaraan ligt dat?
“Daar liggen volgens mij 3 reden aan ten grondslag. De eerste reden is dat er nog een stuk transparantie in de sector ontbreekt. Rank a Brand gebruikt voor haar onderzoek alleen openbare bronnen, informatie die dus ook voor consumenten vrij toegankelijk is. Veel bedrijven zijn er echter niet mee bezig om hun informatie publiek te maken. In het duurzaamheidsverslag van Weleda staat veel informatie die relevant is voor Rank a Brand, waardoor veel van hun vragen beantwoord worden.”

“Een tweede reden is dat veel cosmeticafabrikanten synthetische stoffen gebruiken. Dat heeft te maken met geld, productie en schaarste op de wereldmarkt. De reden dat Weleda-producten gemiddeld 2 à 3 keer zo duur zijn, komt ook omdat puur natuurlijke ingrediënten nu eenmaal duurder zijn dan synthetische alternatieven. Zo kiezen wij ervoor om biodynamisch te telen. De opbrengst hiervan is gemiddeld ook maar 1/6e in vergelijking met de opbrengst wanneer er bestrijdingsmiddelen zouden gebruikt worden.”

“Een derde reden, tot slot, is dat ik denk dat duurzaamheid – zeker tot op productniveau – nog niet leeft bij veel cosmeticabedrijven. Gelukkig is die bewustwording de laatste 10 jaar wel groter geworden. Initiatieven als Rank a Brand dragen hier aan bij. Je ziet dat er in alle sectoren steeds meer initiatieven opgestart worden. In de cosmeticasector is Weleda hier een voorloper.”

Het Rank a Brand overzicht van cosmeticamerken (2016)

Het Rank a Brand overzicht van cosmeticamerken (2016)

Hoe komt het dat jullie de beste uit de klas zijn?
“Wij benaderen duurzaamheid op drie vlakken: economische, sociale en ecologische duurzaamheid. Wat is je footprint? Hoe ga je met mensen om? Met je leveranciers? Hoe ga je met de natuur om en je planten? Op al die aspecten voert Weleda al vanaf haar ontstaan in 1921 een actief beleid.”

Toch zijn er volgens Rank a Brand ook bij jullie nog een paar verbeterpunten?
“Op het vlak van CO2 en emissies krijgen we van Rank a Brand niet het volledig aantal punten. Hier moet je kunnen aantonen dat je uitstoot de laatste jaren met meer dan 10% is gedaald. Wij zaten echter al laag, waardoor dit niet meer realistisch is. Onze emissies zijn al tot een minimum herleid en we compenseren de onvermijdelijke uitstoot die nog overblijft, waardoor we een klimaatneutrale onderneming zijn. Zo ondersteunen we bijvoorbeeld via de Climate Neutral Group ‘cookstove’ projecten in Oeganda, zodat mensen daar geen bossen hoeven te kappen om te koken.”

“Alhoewel we voor handel en fairtrade de beste van de klas zijn, krijgen we maar 1 punt op dit onderdeel. Dat komt omdat we de onderliggende documenten nog moeten publiceren. Om even te schetsen: binnen Weleda AG zijn 25 mensen in dienst die enkel en alleen met het sourcen van ingrediënten bezig zijn. Daarbij controleren ze zelfs tot in de derde graad. We zijn volop bezig met het vrijgeven van deze informatie. De opmerking van Rank a Brand nodigt ons wel uit om nog transparanter te zijn.”

Waar komen jullie ingrediënten zoal vandaan?
“We hebben productielocaties in Frankrijk, Zwitserland en Duitsland. In Duitsland – onze grootste productielocatie – hebben we ook een heel grote biologisch dynamische tuin waar een deel van onze grondstoffen vandaan komen. Daarnaast hebben we nog veel fairtrade samenwerkingen over heel de wereld: rozen uit Turkije en amandel uit het Middellandse zeegebied bijvoorbeeld. Deze ingrediënten hebben allemaal een biologische kwaliteit.”

De biodynamische Weleda tuin rondom het Benelux hoofdkantoor in Zaandam (NL).

De biodynamische tuin rondom het Weleda Benelux hoofdkantoor in Zoetermeer (NL) is één van de 7 biodynamische tuinen van Weleda.

“In onze samenwerkingen willen we dat de waardeketen eerlijk verdeeld wordt. Bij beursgenoteerde ondernemingen gaat veel naar de aandeelhouders terwijl er bij de plukkers bijna niets blijft hangen. Dat willen we niet. Wij willen dat de mensen die onze grondstoffen verbouwen ook goed kunnen leven en hun kinderen naar school kunnen sturen. Om die reden streven wij ook zoveel mogelijk naar overeenkomsten voor lange termijn. Zo hebben we bijvoorbeeld een sandelhoutplantage waar we pas binnen 30 jaar zullen kunnen oogsten.”

Gezondheid speelt ook een belangrijke rol als het gaat over cosmetica
“Absoluut, Weleda ziet volledig af van het gebruik van synthetische ingrediënten. Wij gebruiken uitsluitend puur natuurlijke alternatieven. Omdat we ervan uit gaan dat alleen de natuur ons het beste kan bieden om onze huid te verzorgen en in balans te houden. Zo gebruiken we voor de houdbaarheid van onze crèmes bijvoorbeeld een aluminiumverpakking in plaats van synthetische conserveringsmiddelen toe te voegen. Als je in de tube knijpt dan zuigt die geen lucht meer binnen waardoor het product automatisch langer goed blijft. Ook voor schuimmiddelen gebruiken we natuurlijke alternatieven. Daarnaast gebruiken we alleen natuurlijke parfums. En in plaats van microplastics gebruiken we carnaubawas en bijenwas voor onze douchepeeling.”

“We groeien elk jaar, maar toch zou het aantal mensen dat natuurlijke producten gebruikt volgens mij nog sterker moeten kunnen groeien, zeker in het geval van babyproducten. De huid is een semi-doorlatend orgaan. Je mag gewoon geen risico nemen met je huid, zeker als je de discussie over hormoonverstoorders volgt.”

Als consument is het wel moeilijk om de verschillende voor- en nadelen van bepaalde stoffen te kunnen inschatten.
“Inderdaad, veel merken die greenwashen noemen vooral de dingen die er niet inzitten, maar hoe zit het dan met de rest van de ingrediënten? Goed advies is daarom erg belangrijk. Als je naar de natuurwinkel of een keten als BioPlanet gaat, kan het kundige personeel je als consument adviseren. Vanuit die gedachte hebben we in België ook een redelijk selectieve distributie, juist omdat je vakspecialisten nodig hebt die kunnen uitleggen waar wij voor staan. In een gewone supermarkt is dat moeilijker.”

Lees de volledige resultaten van het onderzoek op de website van Rank a Brand.
Meer informatie over Weleda vind je op hun website.

LEES OOK: Tegengif: Elke Vanelderen helpt je schadelijke stoffen te vermijden in het dagelijkse leven